گروه کوهنوردی مهر اراک - گزارش برنامه صعود به قله لجور - اول خرداد 1394
زندگی فقط در اوج جریان ندارد ، گاهی در انتهای دره های ژرف نیز رودهای خروشان زندگی در جریان هستند!!!

:درباره وبلاگ

سه شنبه 12 خرداد 1394-08:52 ق.ظ

گزارش صعود به قله لجور - اول خرداد 1394

مربی و امدادگر: آقای حمید گلکار

کوه لجور در جنوب غرب شهرستان اراک و در مجاورت روستای اسکان قرار گرفته. که ارتفاع قلهٔ آن در حدود 2700 متر است و دیواره‌ای با ارتفاع تقریبی ۳۵۰ متر که به سومین دیواره ایران شهرت یافته. سنگ‌های این کوه غالبآ از جنس سنگ خارا بوده، به طوری که مسیر صعود به قلهٔ این کوه را با دشواری همراه می‌سازد.

هدف تیم صعود به قله  از مسیری غیر از دیواره بود، طبق برنامه ریزی های قبلی ساعت 7 صبح در محل همیشگی دروازه تهران ، دوستان آماده حرکت بودن که ساعت 7:15 با ون دوست خوبمان اقای امینی به سمت کوه زیبای لجور حرکت کردیم . ساعت 8 در کنار چشمه اسکان صبحانه را صرف کرده و ساعت 8:45 به سمت قله به راه افتادیم . ناگفته نماند به غیر از چشمه اسکان در پای کوه، چشمه آب دیگری وجود ندارد و کوهنوردان بهتر است در فصل گرما حدود 3 لیتر آب همراه خود داشته باشند.

آقای نادرجاه که بعنوان مهمان گروه حضور داشتند در ابتدا قرار بود در کوهپایه و اطراف چشمه بمانند تا بقیه گروه برگردد ولی ایشان با توجه به علاقه حضور در جمع ، کم کم گروه را تا پناهگاه همراهی نمودند .

با توجه به توقفهایی که بین مسیر داشتیم، ساعت 11:45 به پناهگاه رسیدیم. پناهگاه در ارتفاع 2350 متری  واقع شده است. بعد از استراحتی کوتاه و تجدید قوا آقای نادرجاه و خانم حیدری در پناهگاه مانده و ساعت 12:30 بقیه افراد مسیر را تا قله ادامه دادند .

مسیر رفتن تا قله با شکوه لجور برای ما بسیار هیجان انگیز و همراه با خاطراتی زیبا بود، چون همگی بغیر از مربی گرامی آقای گلکار ، نخستین بار بود که این صعود را تجربه میکردیم، بعد از عبور از روی یال، دو مسیر برای صعود به قله بود، مسیر سیم بکسل که جهت صعود به قله در  زمستان استفاده میشود و مسیری صخره ای و همراه با کمی دست به سنگ.. ما مسیر دوم را انتخاب نمودیم..قله کاملا فنی چُت  با دیواره های عظیمش نیز  بیشتر خودنمایی میکرد.

ساعت 14 به قله با شکوه لجور با ارتفاع 2650 متری رسیدیم و بعد از گرفتن عکس های یادگاری ، شادانی و کمی استراحت در کنار هنر نوازندی آقایان امید عباسی و مهدی افشین با ساز ملودیکا ، تجربه صعود را بسیار لذت بخش تر کرد، بطوری که گذشت زمان را فراموش کرده که ساعت 14:30 راه برگشت را در پیش گرفتیم  و ساعت 16 به پناهگاه رسیدیم .

در پناهگاه هم مجدد بعد از کمی استراحت ، آشنایی و هم صحبتی با دوستانی که از تهران برای صعود از دیواره در آنجا حضور داشتند ، ساعت 16:30 از پناهگاه به سمت کوهپایه حرکت کردیم . در نهایت ساعت 18 به سراب اسکان رسیدیم که تعدادی از دوستان گروه منتظرمان بودن و با آش خوشمزه ای از ما پذیرایی نمودن .

در نهایت پس از صرف نهار دسته جمعی ساعت 19 به سمت اراک حرکت کردیم و حدود  ساعت 20:30 همگی تندرست و شاد به اراک رسیدیم .

اسامی شرکت کننده در برنامه :

آقایان حمید گلکار ، سردار نادر نادرجاه ، احمد آقایی ، امید عباسی ، مهدی افشین ، محمد ملایری و علیرضا مرادی و خانم ها اکرم حسینی و فاطمه حیدری